Entrada

Research in Higher Education

Research in Higher Education

E-mail Print PDF

Research studies in Higher Education


Evaluating to better intervene assumes itself as essential for a sustained practice that responds to the real needs of the Higher Education Student and the current needs of the academic context. 

 

Below, you find published articles and reflections presented in conferences that underline our intervention.

  

  Higher Education Interventions 

  •  Coelho, C., Faria, C., Soares, L., Baras, K., Barros, R., Pinto, N. Oliveira, F., Lucas, C. (2014). O Uso da tecnologia na promoção das soft skills no ensino superior, in Atas do IX Congresso Iberoamericano de Psicologia e 2.º congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses, organizado pela Ordem dos Psicólogos Portugueses, Lisboa, 9-13 de setembro de 2014.
  • Coelho, C., Faria, C., Oliveira, F., Soares, L., Lucas, C. V. (2014). Pilot Project for peer tutoring: a case study in a portuguese university. Journal of Applied Research in Higher Education, 7, 2. Available here
  • Lucas, C. V., Oliveira, F., Faria, C., Coelho, C., & Soares, L. (2014). (Re)pensar formas de promover o bem estar psicológico alicerçadas na psicologia positiva, in Livro de Atas do III Congresso da RESAPES - Novas Fronteiras para a intervenção psicológica no Ensino Superior.Universidade de Lisboa, 29-30 de maio. [Available here]
  • Faria, C., Coelho, C., Oliveira, F., Lucas, C.V., Soares, L. (2014). Entre PARES: Um programa de tutoria na Universidade da Madeira, in Livro de Atas do III Congresso RESAPES - Novas Fronteiras para a intervenção psicológica no Ensino Superior. Universidade de Lisboa, 29-30 de maio. [Available here]
 

Evaluate to better intervene in Higher Education 

  • Sousa, V., Soares, L., Coelho, C., Faria, C. & Marques, N. (2015). Stories about transition to higher education: Empirical narrative organization of freshman-year students from south Europe, Journal of Poetry Therapy, DOI: 10.1080/08893675.2015.1083250
  • Soares, L., Lucas, C., Oliveira, F., Roque, L. & Cadima, J. (2012). Psychological Symptomatology and loneliness in a College Students Samples: What new trends can be developed to better help these students? Revista de Psicologia da IMED, 4(2), 692-704.  [Available here]
  • Lucas, C. V.; Oliveira, F.; Soares, L. & Faria, C. (2012). Vivências Académicas dos Estudantes da Universidade da madeira e Crenças em Relação ao Apoio Psicológico, in Atas do VIII Congresso Iberoamericano de Avaliação / Evalutation Psicologica. XV Conferência Internacional Avaliação Psicológica: Formas e Contextos. Sociedade Portuguesa de Psicologia, Lisboa, 25-27 de julho de 2012, pp. 567-577. ISBN: 978-989-20-2702-9. [Available here]
  • Soares, L., Oliveira, F., Lucas, C., Roque, L. & Cadima, J. (2010). Loneliness levels influence the use of the new technologies in 1st year College Students? in Livro de resumos do 39GUIDE International Workshop, Rome, Italy, 2010, pp. 1-17.
  • Lucas, C. V., Oliveira, F. & Soares, L. (2010). "Crenças", "Porquês" e "Ses" relativos à procura de ajuda psicológica: caracterização preliminar numa amostra de alunos universitários, in Livro de atas do I Congresso nacional de Apoio Psicológico no Ensino Superior: Modelos e Práticas - RESAPES, Universidade de Aveiro, 20 e 21 de Maio de 2010, pp. 480-486, ISBN: 978-972-789-311-9. [Available here]
  • Alves, P., Sales, C.M.D, Galinha, I., Lucas, C., Moita, G., Neves, T., Nunes, O., Oliveira, F. & Soares, L. (2011). Mental Health in the university context: Psychological well-being amid Portuguese students – Project Presentation. Poster session presented at the I International Summer School for Psychotherapy and Couseling. In C. M. D. Alves, G. Moita & J. Frommer (Eds.). Proc. Of the I International Summer school for Psychotherapy and Couseling Research (pp. 61-63). Lisboa: Universidade Autónoma de Lisboa. 
  • Oliveira, F., Lucas, C.V. & Soares, L. (2010). Bem estar psicológico e padrões de utilização de internet em estudantes do Ensino Superior, in Livro de Actas do I Congresso Nacional de Apoio Psicológico no Ensino Superior: Modelos e Práticas. RESAPES, Universidade de Aveiro, 20 e 21 de maio de 2010, pp.551-557. ISBN: 978-972-789-311-9.  [Available here]
  • Oliveira, F., Lucas, C.V. & Soares, L. (2010). Solidão e padrões de utilização da Internet em estudantes universitários, in Livro de Atas do I Congresso Nacional de Apoio Psicológico no Ensino Superio: Modelos e Práticas. RESAPES, Universidade de Aveiro, 20 e 21 de maio de 2010, pp.558-563. ISBN: 978-972-789-311-9. [Available here]
 
 
 
 Reflections on Higher Education and the existence of Psychological Support Services
 
  • Oliveira, F., Soares, L. & Lucas, C. V. (2016). Life and career behaviour: Some considerations about the need to assist college students to change their mind set and behaviours toward life constructions. RUMUS - Revista Científica da Universidade do Mindelo, 3(1), 109-122. [Available here]
  • Soares, L. & Faria, C. (2015). South Europe Higher Education: Portugal and its Peripherical Regions. In P. Blessinger and J. Anchan (Eds). Democratizing Higher Education: International Comparative Perspectives (61-73). New York: Routledge, ISBN: 978-1-138-02095-5 [Available here]. 
  • Soares, L. & Pacheco, D. (2014). Co-work between University Teachers from Different Fields: Is it Possible to Build a Common Language? International Journal of Advance Corporate Learning, 7, 3 (5-7). ISSN: 1867-5565 [Available here] 
  • Soares, L., Lucas, C. V., & Oliveira, F. (2012). Construção de uma ponte com a comunidade exterior à universidade: prós e contras da abertura de um serviço de consulta psicológica ao exterior - A experiência do Serviço de Consulta Psicológica da Universidade da Madeira, pp. 237-244, no livro de Atas do II Congresso Nacional da RESAPES-AP, 10 e 11 de maio, Porto, ISBN: 978-989-97851-0-6.
  • Lucas, V. L., Oliveira, F. & Soares, L. (2012). Um ponto de partida… um ponto de chegada: conhecer para melhor intervir na Residência Universitária, pp. 328-366, no livro de Atas do II Congresso Nacional do RESAPES-AP, 10 e 11 de maio, Porto. ISBN: 978-989-97851-0-6. [Available here]